Tuesday, August 16, 2005

Min sommar

Mina anteckningar från i juli känns fortfarande aktuella:


"Räknar jag efter blir det här fjortonde sommaren i sträck som jag inte har någon möjlighet att lämna staden för någon form av semester, resorna till Hultsfredsfestivalen 1992-94 samt 2002-2003 då borträknade. I övrigt har det rört sig om utfattiga arbetslöshetsperioder eller också jobb hela sommaren.
Så också i år..."



"De jag har problem med i mitt jobb som konduktör är inte i första hand ungdomar eller några andra förväntade huliganer. De jag har problem med är i stället vuxna, rika, väletablerade människor som spiknyktra argumenterar som nästintill psykopater för rätten att smita undan en del av betalningen på spårvägen. Högt uppsatta människor som beter sig fel, helt enkelt, och låter det gå ut över mig, som representant för underklassen. De litar inte på att jag har rätten och möjligheten att faktiskt bestämma vad de ska betala när de åker spårvagn. Så illa är det ställt hos en del av överklassen att de vägrar lägga till 15 kronor, och alltså hellre låter sig slängas av tåget om jag ställer saken på sin spets. För dem är det ingen ekonomisk fråga utan en maktfråga. Trista erfarenheter man gör. Stort tack till den söta, blonda tjejen på SevenEleven, som oss nattarbetare emellan gick in och debriefade mig när jag mådde dåligt efter jobbet för några nätter sedan."



Bada utomhus har jag inte hunnit göra, däremot har jag förvånansvärt nog hunnit skriva en del dikter och artiklar. Samt bevaka recensionerna av PS . Det har blivit en hel del fina sådana vid det här laget, samt en del skeptiska förstås. De flesta finns länkade från tidskrift.nu .
Tåg och poesi, så ser min vardag ut, kärleken blir lidande, nämnde jag emotionell turbulens?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tåg och poesi, det är absolut en fruktbar kombination om man lyssnar på Woody Guthrie eller läser Bruno K Öijer!

2:44 AM  

Post a Comment

<< Home