Monday, April 23, 2007

Frustrerad kvinnlig sexualitet, del 1

Vad är det vi behöver? (Ännu) en uppväxtskildring om rik och mindre rik amerikansk internatskoleungdom? Nej, antagligen inte, skulle mitt spontana svar vara. Men just denna bok behöver vi faktiskt; Curtis Sittenfelds "I en klass för sig" är helt enkelt en lysande, känslig uppväxtskildring utifrån en outsider i den rika internatskolemiljön, någon som hela tiden hudlöst iakttar och analyserar det sociala spelet hon ser omkring sig, förtvivlat försöker bli en deltagare på samma villkor som andra, och så småningom också blir det men ändå får betala ett högt pris utifrån sin situation. Det är en skildring av unga tankar, förvirrade känslor och kärleksförsök väl i nivå med några av J. D. Salingers och Sylvia Plaths skildringar. (För en gångs skull är förlagsreklamen på baksidan inte överord.)
Det är också en roman som enligt vad jag kan föreställa mig inte kommer att bli (eller har blivit) nominerad till The Bad Sex Prize Award eftersom den faktiskt innehåller en del fina, trevande sexskildringar utifrån kvinnligt, nyss oskuldsfullt perspektiv. Jag tycker de tillför mycket, det är alltid utlämnande att skriva sådant, eftersom det kräver ett visst mått av personlig inlevelse enligt min mening, men det ger oerhört mycket mer än fejk-porr à la Vertigo. Här ett litet kort utdrag, som väl handlar om frustrerad kvinnlig kåthet, ett av flera litterära exempel på detta som jag stött på just i dessa dagar.
"I min fantasi hade han legat i sängen och läst och han hade satt sig upp när jag kom in och jag hade krupit upp i hans säng och slagit armarna och benen om honom. Föst skulle jag gråta och han skulle stryka mig över håret, han skulle mumla till mig, men självklart skulle det snart bli sexuellt. Och det skulle vara angeläget - vi skulle gripa tag hårt och nafsa, vi skulle vilja det exakt lika mycket. Jag kanske skulle suga av honom, på knä på den smutsiga mattan och jag skulle ha på mig en skjorta upptill och ingenting nertill, och han skulle slå benen om mig och borra in hälarna i min bak; på grund av mig skulle han vrida sig i plågor."
Jag tycker det är fint skrivet, det är naturligtvis bara ett exempel - det hade gärna fått vara mer sådant men inte mycket mer, kanske är tonträffen rätt exakt redan som det är.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du behöver "snabba cash".
Strunt i snobbismen, negligera att den ligger på pockettoppen. Läs Lapidus bok och se Stockholm på nytt.

3:12 AM  

Post a Comment

<< Home