Monday, June 12, 2023

Den provisoriska regeringens betydelse

kalla det Svält- och Vräkholmen

området där jag bor

och tvingas känna mig hemma

 

min familj flyttade hit

vad skulle den annars göra

alla dras mot centrum

 

det provisoriskt revolutionära

finner jag sympatiskt

så länge det bara är dikterna som drabbas

 

Maria Sandel den första kvinnliga

arbetarförfattaren bodde här i närheten

i en barack större delen av livet

 

vad kallar du det

när Helan och Halvan gör bort sig

och förbryllar logistiken hos alla busschaufförer

 

longörer heter det

när det rent filmiskt står stilla

trots att skådespelarna kämpar oupphörligt

 

för att nå fram med sina tekniker

longörer som i mitt eget liv

kanske räcker det med lakuner

 

jag är inte överklass

inte heller någon spritt språngande underklass

det vete faan vad eller vem jag är

 

låt mig säga att som människa

har jag ett visst renoveringsbehov

agensen rinner mellan våra fyra händer nu



0 Comments:

Post a Comment

<< Home